menu bar

Monday 18 August 2014

KHASIAT SEBENAR HALIA

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA...


kelebihan halia

Dalam entry kali ini saya nak berkongsi sedikit info/ khasiat halia yang jarang-jarang orang ketahui.. Halia tidak asing lagi bagi kita kerana kita sering menggunakan halia dalam masakan.. Halia juga membantu dalam masalah seperti kembung perut, masalah angin yang berlebihan dalam badan, gastrik, cirit birit, loya dan muntah, mabuk dan sistem pencernaan bermasalah.

Halia mengandungi air,karbohidrat, serat, kalium, fosforus, kalsium, tenaga, protein, niasin, asid amino, gingerols, oleoresin, pati minyak, vitamin A, B, C, lemak dan asid organik. Walaupun ia bersifat panas dan lembap tetapi ia juga berupaya memanaskan tubuh, membantu proses pencernaan, melembutkan dinding perut, membuka hati yang tersumbat akibat angin hawa dingin dan lembap.


Secara umumnya anda pasti tahu kelebihan halia dimana ia membantu menstabilkan hati dan perut yang dimasuki angin dalam badan anda. Halia yang dicampur dengan gula dan sedikit air panas berfungsi sebagai julap dan boleh membebaskan tubuh dari toksin yang merbahaya. Halia juga amat berkesan untuk melarutkan lendir dalam badan.

Masyarakat di Cina dipercayai telah menggunakan halia dalam amalan perubatan sejak 2,500 tahun lalu. Mereka bergantung kepada halia untuk mengatasi pelbagai penyakit seperti masalah kesejukkan anggota badan terutama di bahagian tangan dan kaki. Gejala itu berpunca daripada gangguan atau masalah pengaliran darah.

Dalam PRODUK SHAKLEE jugak mengandungi halia iaitu dalam PEPPERMINT-GINGER PLUS dimana ia berbentuk kapsul yang mudah untuk di telan.. Jika anda sukar untuk minum air halia, anda jugak boleh cuba PEPPERMINT-GINGER PLUS bagi membantu masalah anda..

Didalam entry sebelum ini saya ada menulis tentang kelebihan PEPPERMINT-GINGER PLUS dengan terperinci untuk tatapan pembaca blog saya.. Anda boleh klik link ini KEISTIMEWAAN PEPPERMINT-GINGER PLUS...




SID : 1129832
HUBUNGI UNTUK PERTANYAAN / PESANAN
FADLYZA : 011-24015081 ( PM/SMS/WHATSAPP )
FB : Fad Lieza
EMAIL : noorfadlyza85@gmail.com
















No comments:

Post a Comment