menu bar

Tuesday 9 September 2014

KELEBIHAN BAWANG PUTIH


KHASIAT BAWANG PUTIH

                                                
Kita sering menggunakan bawang putih dalam masakan dan juga untuk masalah kesihatan seperti batuk dan lain-lain.. Dalam keluarga mak saya sememangnya selalu menggunakan bawang putih jika ada anak atau sesiapa yang batuk.. Bawang putih sememangnya banyak khasiat yang kita perlu ketahui.. Di sini saya ada sertakan info khasiat bawang putih..



Khasiat yang terdapat dalam bawang putih..

Mengurangkan risiko strok

  • Bawang putih akan merangsang penghasilan nitrik oksida pada dinding saluran darah. Ini akan membantu untuk saluran untung mengembang dan seterusnya mengawal tekanan darah dengan baik bagi mengelakkan risiko darah tinggi dan strok. 
Mengurangkan risiko kanser
  • Bawang putih kaya dengan bahan antioksidan seperti selenium yang membantu mengurangkan radikal bebas di dalam darah. Ini akan mengurangkan risiko seseorang mendapat kanser.
Anti bakteria dan Antivirus
  • Sejenis bahan Allicin yang terkandung didalam bawang putih ini bertindak sebagai antivirus dan anti bakteria dalam memusnahkan beberapa mikrob. Jadi, ianya amat baik untuk jangkitan perut, jangkitan influenza dan sebagainya.
Anti inflamasi

  • Kajian juga menunjukkan bawang putih mempunyai bahan anti inflamasi yang dapat membantu mengurangkan penyakit asma, mengurangkan inflamasi pada arhritis pada sendi seperti rheumatoid atau pun osteoarhritis.
Mengandungi banyak iodin 
  • Kandungan iodin yang tinggi didalam bawang putih amat baik untuk pesakit yang menghidap hypertiriod.
Membantu sistem pencernaan
  • Bawang putih akan merembeskan gastric asid pada lapisan perut yang akan membantu proses pencernaan di dalam saluran makanan.
Sistem Imun
  • Terdapat kajian yang mendapati bahawa pwngambilan bawang putih sebanyak 2-3 biji sehari selama 3 minggu akan meningkatkan aktiviti sel darah putih untuk melawan jangkitan dan tumor.
Mengurangkan kolesterol dalam tubuh
  • Kandungan Di-Sulphide di dalam bawang putih membantu menurunkan nilai kolesterol di dalam saluran darah dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung..


Didalam produk Shaklee ada jugak yang mengandungi bawang putih iaitu Garlic. Boleh baca info di sini GARLIC SHAKLEE...


No comments:

Post a Comment