menu bar

Sunday 7 September 2014

SET SHAKLEE BANTU DIABETES




Ramai rakyat Malaysia yang menghidap penyakit diabetes/ kencing manis. Banyak faktor yang cenderung kepada penyakit kencing manis ini. Ia juga boleh disebabkan oleh gaya hidup dan amalan pemakanan yang tidak sihat. Penyakit kencing manis adalah penyakit yang kronik dimana ia menyebabkan banyak komplikasi.

Dalam entry kali ini saya hendak berkongsi info tentang jenis-jenis diabetes/ kencing manis yang perlu anda ketahui. Diabetes adalah dimana keadaan yang mempunyai kadar gula dalam darah yang tinggi dari tahap normal yang boleh menyebabkan kerosakan saraf badan dari masa ke semasa.

Apa itu Neuropati..???

Neuropati adalah istilah generik bagi semua gangguan kerosakkan yang berkaitan saraf diabetes. Gangguan ini boleh menjejaskan sistem saraf periferi dan autonami.Saraf periferi terletak dalam otak dan saraf tunjang.

Bagi saraf periferi, pergerakkan kawalan badan berlaku secara automatik seperti degupan jantung, aktiviti kalenjar dan cara usus kita berkerja.

Perkara yang paling penting tentang neuropati diabetes adalah mengambil langkah pencegahan yang terbaik dan cara memperlahankan perkembangan sistem saraf adalah kawalan glukos dalam darah. Walaubagaimanapun, kira-kira separuh daripada mereka yang mempunyai diabetes membangunkan neuropati dan perlu berdisplin dalam pemantauan gula dalam darah yang tidak menjamin imuniti.

Punca dan faktor

Terdapat interaksi yang berterusan diantara saluran darah dan sistem saraf. Satu kesihatan memberi kesan kepada kesihatan yang lain dan tahap glukos menjejaskan fungsi kedua-duanya. Sepertimana yang kita tahu, bahawa darah membawa oksigen dan nutrien untuk saraf kita. Glukos yang tinggi juga dapat menjejaskan keupayaan saraf kita untuk menghantar isyarat.

Kenali faktor lain yang mempengaruhi perkembangan neuropati diabetes :
  1. Genetik - Sebahagian dari warisan genetik kita lebih mudah terdedah kepada kerosakkan saraf daripada yang lain.
  2. Keradangan - Sistem imun kita mungkin terkeliru dan menyangka organisma asing yang meyerang bahagian badan kita. Ini dipanggil tindak balas autoimun, dan ia boleh menyebabkan saraf kita menjadi radang. Keradangan kronik membawa kepada kerosakan saraf. Tanda-tanda neuropati adalah paling biasa bagi individu yang mempunyai penyakit kencing manis lebih 25 tahun atau lebih.
  3. Masalah buah pinggang - Salah satu komplikasi penyakit kencing manis adalah kerosakan buah pinggang. Buah pinggang yang kurang berkesan mungkin di sebabkan lebih banyak toksi dalam aliran darah dan toksin menyumbang kepada kecerderaan saraf.
  4. Penyalahgunaan alkohol dan merokok - Alkohol juga boleh meningkatkan risiko neuropati. Merokok juga mengurangkan aliran darah di kaki dengan penyempitan dan pengerasan arteri.


Didalam Shaklee juga terdapat rangkaian produk untuk diabetes/kencing manis.SET KENCING MANIS/ DIABETES :

  1. ESP -  Membantu mengekalkan paras gula normal dalam darah dan penyembuhan luka
  2. GLA COMPLEX - Mengimbangi hormon insulin
  3. VITA -C - Mengukuhkan kapilari dan saluran darah
  4. ZINK COMPLEX - Membantu tubuh  menghasilkn insulin dan penyembuhan luka dengan cepat
  5. ALFALFA - Membantu menstabilkan gula dalam darah 
  6. VITA-LEA IRON FORMULA - Mengandungi chromium iaitu penting bagi pesakit diabetes Type 2 dimana kekurangan chromium menyebabkan pengambilan gula kedalam sel menjadi kurang efektif

Jika anda mempunyai bajet yang lebih saya cadangkan anda mencuba VIVIX dimana vivix berbentuk cecair. Bagi yang sukar menelan yang berbentuk kapsul boleh mencuba VIVIX..

Resveratrol didalam VIVIX membantu meningkatkan sensitiviti tubuh pada hormon insulin. Resveratrol mencegah insulin resistance. Insulin resistance di mana suatu keadaan tubuh tidak sensitif terhadap hormon insulin. Hormon insulin turunkan gula dalam darah. Insulin Resistance yang seterusnya menjurus kepada diabetes. Resveratrol ini kiranya buat badan kita sensitif balik kepada insulin.



Buatlah pilihan yang bijak dan tepat demi kesejahteraan kesihatan anda dan keluarga sepanjang masa. 




SID : 1129832
SEBARANG PERTANYAAN / PESANAN HUBUNGI SAYA
FADLYZA : 011-24015081 ( PM/SMS/WHATSAPP )
FB : Fad Lieza
EMAIL : lizaaquiress85@gmail.com





No comments:

Post a Comment